Bloesem2daagse

BLOESEM2DAAGSE 2018 met 2e BOEM-tocht

Op zaterdag 21 en zondag 22 april 2018 werd onder fantastische omstandigheden door Wandelvereniging Vilt voor de 7e keer het traditionele wandelweekend door de Zuid-Limburgse bloesemwereld georganiseerd. Bij zomerse temperaturen, volop zon en bloesem kwamen maar liefst 3200 wandelaars op deze twee dagen naar Gronsveld om mee te doen aan deze geweldige happening. De afstanden waren zoals gebruikelijk weer 8, 14, 21, 28 en 42 kilometer. Op beide dagen was de 8 km ingericht als jeugd- en gezinswandeling met daarin op zondag diverse traditionele educatieve elementen en de tweede BOEM-tocht voor de jeugd van 6-14 jaar. Daaraan namen dit jaar ruim 210 kinderen met hun begeleiders deel.

De start vond dit jaar plaats vanaf het Gemeenschapshuis Groeselt in Gronsveld. Van daaruit werd elke dag in verschillende richtingen aan de diverse routes langs de bloesem begonnen. Ook de rolstoelers van Sevagram rolden onder de bezielende leiding van de ANWB-vrijwilligers met droog weer over hun mooie route. De senioren hadden de dag van hun leven.

Bij de finish werd iedereen opgewacht met live muziek en zat de stemming er goed in. Bij een lekker glas, een heerlijk stuk vlaai of het broodje warme worst was de vermoeidheid snel vergeten en gingen zelfs de beentjes nog van de vloer.

Educatieve elementen tijdens Bloesem2Daagse op zondag 22 april 2018

Zoals gebruikelijk de laatste jaren waren er op de 8 km afstand op de zondag een aantal educatieve elementen speciaal voor de jeugd en gezinnen met een aantal opdrachten waar prijzen aan verbonden zijn.

De volgende onderdelen stonden dit jaar met marktkramen langs de route.

* Met fruit erop uit: iedere wandelaar krijgt een appel aangeboden.

* Oude brandweerwagen van Valkenburg te bezichtigen.

* Eten Natuurlijk: voedingscoach, geeft informatie aan jeugd op gebied van gezond eten.

* Geologische vereniging Limburg: het bestuderen, onderzoeken van de Limburgse geologie

* Openstelling Huize de Beuk: boswachterswoning uit 1848 het pand is opgetrokken uit kalksteen.

* Mergelland Sjaop: uitleg door vereniging Oos Mergelland Soap, kinderen kunnen schaapjes knuffelen.

* Tent Rabobank in weiland tevens rustplaats alleen voor de jeugd.

* Imker: BEEing Pure met stand en informatie honing die te koop is bij finish.

* Brandijzers: jeugd mag figuurtje branden in stukje hout van boomstam.

* Bemelerhof: Stand met sappen zonder toevoeging van conserveermiddelen, te koop bij finish.

* Stroopbereiding: stand van Ger Graus die een demonstratie geeft in koperen ketel met verkoop kleine potjes stroop.

* Stichting Zuidlimburgs Trekpaard: stand met informatie over Zuid-Limburgse trekpaarden.

* Siersmid: Demonstratie siersmeden deelt kleine sleutelhangers uit aan jeugd

* Meccano: stand van Lambert van der Veeken met een passie voor techniek mooie modellen meccano.

* Ezelvrienden: ezels pendelen een gedeelte langs de route waar kinderen mogen meerijden.

Het was een zeer geslaagd evenement.

Reserveer nu alvast voor de 8e Bloesem2daagse en de 3e BOEM-tocht zaterdag 27 en zondag 28 april 2019.