Geuldal Wandelmarathon

37e editie op 6 oktober 2018

Op zaterdag 6 oktober 2018 organiseerde Wandelvereniging Vilt alweer voor de 37ekeer de traditionele hele, halve of kwart Geuldalwandelmarathon. Deze bijzondere wandeltocht in lijn leidde de wandelaars langs de oevers en route van vlakbij de bron tot bijna aan de monding van de meanderende Geul.

De wandelmarathon (42 en 21 km) startte zoals gewoonlijk in Hauset (België). De jeugd van 6-14 jaar startte voor de kwart marathon weer vanuit Stokhem. Ook dit jaar liepen ongeveer 700 wandelaars mee, waaronder een toenemend aantal kinderen in de kwartmarathon.

Onderstaand een korte impressie van de wandeltocht.

De meanderende Geul door het fraaie Geuldal geeft de wandelaars veel afwisseling en het is een genot om hier doorheen te wandelen. Men passeert in de Ostkantons van België o.a. de Hammerbrücke, een spoorwegbrug over het dal van de Geul. Langs La Calamine en door het bos bereikt men Moresnet en via weilanden en bospaden Plombières als rustplaats. Na de rust loopt men via Sippenaken en camping du Vieux Moulin de grens over, waar - na Heijmans groeve en Volmolen - de rustplaats (of finish voor de halve afstand) in Epen bereikt wordt. Van hieruit gaat de hele marathon of de start van de andere halve tocht verder langs de Geul via Mechelen, Partij en Gulpen, de voorlaatste rustplaats. Men passeert daarbij vele typische Limburgse vakwerkhuizen. Vanuit Gulpen gaat het dan via Beertsenhoven en Stokhem naar Schin op Geul en langs de kastelen Gen Hoes, Schaloen en Oost komt men in Valkenburg om tenslotte door het Geuldal de finish (zonder laatste klim) in Houthem te bereiken.