Geuldal Wandelmarathon

38e editie op 5 oktober 2019

Button-GDW-2019.jpg

Op zaterdag 5 oktober 2019 organiseert Wandelvereniging Vilt alweer voor de 38ekeer de traditionele hele, halve of kwart Geuldalwandelmarathon. Deze bijzondere wandeltocht in lijn leidt de wandelaars langs de oevers en route van vlakbij de bron tot bijna aan de monding van de meanderende Geul.

De wandelmarathon (42 en 21 km) start zoals gewoonlijk in Hauset (België). De jeugd van 6-14 jaar start voor de kwart marathon weer vanuit Stokhem. Het vertrek van de bussen vindt ook dit jaar plaats vanaf de Aula van het Adelante college in Houthem-Valkenburg, Onderstestraat 29. Daar is genoeg gratis parkeergelegenheid dichtbij de startplaats. Ook dit jaar worden weer ongeveer 700 wandelaars verwacht, waaronder een toenemend aantal kinderen in de kwartmarathon.

Onderstaand een korte impressie van de wandeltocht.

De meanderende Geul door het fraaie Geuldal geeft de wandelaars veel afwisseling en het is een genot om hier doorheen te wandelen. Men passeert in de Ostkantons van België o.a. de Hammerbrücke, een spoorwegbrug over het dal van de Geul. Langs La Calamine en door het bos bereikt men Moresnet en via weilanden en bospaden Plombières als rustplaats. Na de rust loopt men via Sippenaken en camping du Vieux Moulin de grens over, waar - na Heijmans groeve en Volmolen - de rustplaats (of finish voor de halve afstand) in Epen bereikt wordt. Van hieruit gaat de hele marathon of de start van de andere halve tocht verder langs de Geul via Mechelen, Partij en Gulpen, de voorlaatste rustplaats. Men passeert daarbij vele typische Limburgse vakwerkhuizen. Vanuit Gulpen gaat het dan via Beertsenhoven en Stokhem naar Schin op Geul en langs de kastelen Gen Hoes, Schaloen en Oost komt men in Valkenburg om tenslotte door het Geuldal de finish (zonder laatste klim) in Houthem te bereiken.

Inschrijfgeld voor deze tocht bedraagt bij voorinschrijving met busreis € 12,50 inclusief sticker. Voorinschrijving kan nu weer via de link hierboven. Inschrijving bij de start kost € 14,50. Busreis is dan alleen mogelijk als er nog plaatsen over zijn in de bussen. Zonder busreis zijn de kosten voor deelname € 4,50. Zonder voorinschrijving en vooruitbetaling kan geen reservering plaatsvinden. Restitutie is helaas niet mogelijk. Na vooruitbetaling ontvangt u een E-ticket dat u op 5 oktober mee dient te nemen naar de startlocatie. Leden van erkende wandelverenigingen/bonden ontvangen zoals gebruikelijk een korting van € 1,00. Het IVV-stempel is aanwezig.